3700 kilométer, 3 ország, az Északi-fok (Nordkapp), rénszarvasok, számi emberek, fjordok, fehér éjszakák. Ennyi fért bele 10 napba. Road trip: Jyvaskyla-Rovaniemi – Nordkapp – Lofoten – Abisko – Rovaniemi-Jyvaskyla.

A körutazást az egyik német Erasmus diáktársam találta ki a szemeszter végén (május végén). Mindössze két nap alatt össze is állt a brigád, ami két német, két francia és egy magyar (én) diákból állt.

Jyvaskyla-Rovaniemi

Jyvaskyla városból busszal indultunk Rovaniemibe – a Mikulás városába- ahol felvettük vadi új lakóautónkat, amelyet mi avathattunk fel. Mivel a Mikulás előzőleg már meg volt a bakancslistáról, így kihagytuk a látogatást. Inkább arra voltunk kíváncsiak milyen Rovaniemi nyáron. Kicsit kihalt, alig látni embert az utcán, de ennek ellenére így is nagyon hangulatos. Kis kocsmákból és éttermekből nincs hiány és itt Lappföldön már a részszarvas hús is felkerül az étlapokra.

A körút terve a fontosabb megállókkal.

Út a “világ végéhez”

“a fenyveseket szépen lassan váltották a kis cserjék majd egy idő után csak a kopár sziklás hegyek maradtak”

Egy éjszakát töltöttünk a városban. Korán reggel birtokba vettük az autót, bepréseltük a hatalmas bőröndjeinket és útnak indultunk. Utunk során számtalanszor láttunk az út mellett ballagó rénszarvasokkal, sőt még jávorszarvassal is találkoztunk.

Rénszarvas csorda Finnország északi részén.

Szerencsére mindenki épségben megúszta a találkozót. Ahogy egyre feljebb jutottunk északra, úgy a fenyveseket szépen lassan váltották a kis cserjék, majd egy idő után csak a kopár sziklás hegyek maradtak. Az első lakókocsis éjszakánkat a finn-norvég határ közelében (még a finn oldalon) egy parkolóban töltöttük a semmi közepén. Az évnek ebben a szakában nagyon nehéz aludni a fehér éjszakák miatt, ugyanis ilyenkor kb. szürkületig nyugszik a nap, majd újra felkel. Az összes létező redőnyt és sötétítőt feltettük ablakokra -szélvédőkre.

A következő napon élesen északnak vettük az irányt, de azért tettünk egy kisebb kitérőt Smorfjordba, majd elértük Honningsvåg városkát, ami utólag visszagondolva az utolsó nagyobb város volt északon. A belvárost rövid idő alatt körbe sétáltunk, utána pedig ejtőztünk egyet a jégbárban.

Aznapi végállomásunk Kirkeporten Camping volt Skarsvåg közelében, ahol nagy örömünkre volt meleg víz valamint tölteni is tudtuk az autót és az eszközeinket. A következő napi cél már maga Nordkapp volt.

Nordkapp

“Elértünk a világ végére.”

Azért így utólag nehéz leírni az ott látottakat. Az viszont biztos, hogy az ember az Északi-fokon egy apró porszemnek érzi magát. Fantasztikus volt látni a függőleges sziklafalat, amivel véget ér a szárazföld a tengerben. Elértünk a világ végére. Onnan pedig csak nagy semmi. Vagyis tenger amíg a szem ellát. A csapatunk tervezetten az esti órákban csekkolt be Nordkapp-hoz, mert mindenképp meg szerettünk volna nézni az “éjféli napot”. Ugyanis a fehér éjszakák ideje alatt az Északi-foknál nem bukik a nap a horizont alá. Sajnos mivel ködös idő volt, így elmaradt a nagy momentum (legalább van okom visszamenni), de így is csodálatos este volt.

Lofoten félsziget felé

A következő napokban célba vettük a Lofoten félszigetet (amit egy külön írásban külön kifejtek),  így délnek vettük az irányt. Utunk során ellátogattunk Hammerfest, Alta és Tromso városokba, amelyek közül Alta-t emelném ki, szokatlan stílusú temploma, valamint az őskori sziklarajzai miatt, amely utóbbi az UNESCO Világörökség része.  Itt található az Alta Múzeum is, ami többek között rengeteg érdekes infót ad a számi emberekről. Továbbá egyik meghatározó élményem is ide kötődik. Mivel nem találtunk hivatalos lakóautó parkolót, így egy teljes éjszakát a “helyi Tesco” parkolójában töltöttük – ami nem mellesleg a városka központjában van –  , ahol másnap reggel kicsaptuk a teljes kemping felszerelést és megreggeliztünk az érkező vásárló autók között.  🙂
Tromso pedig a “go out” estéről maradt emlékezetes, amikor is feltérképeztük a helyi pub kínálatot.

Lofoten – a világ legszebb helye

Tromso után a következő hely ahol megszálltunk az már a Lofoten félszigeten volt, Harstadt városka.
Norvégia az első pillanattól kezdve elvarázsolt, ám Lofotennek sikerült felülmúlni az eddigi út összes helyét. Számomra maga a megtestesült paradicsom a kedves kis halászfalvakkal, a száradó halak ezreivel, az elképesztően gyönyörű fjordokkal, a friss levegővel amit szinte harapni lehet. Egyszerűen nem lehet betelni a táj szépségével, amin az E10-es út vezet végig bennünket. A félszigeten kizárólag a parton aludtunk, nem mentünk kempingbe (bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy május végén még sok kemping zárva tart.

Hogy néhány csodás helyet megemlítsek a teljesség igénye nélkül: Svolvær, Henningsvær, Ballstad, Reine, Å. A felsoroltak azok városok amelyekre bármikor, bármilyen más utazást elcserélnék. Személyes kedvencem Henningsvær, a csöppnyi halászfalu, ami arról ismert, hogy a száradó halak közé  felhúztak egy focipályát. Ez a két dolog semmilyen módon nem passzol, mégis a két következő kép a favorit a galériában.

Hazaút

Lofotenről visszafelé a szintén az E10-es úton haladtunk de ekkor már Svédországon keresztül, érintve az Abisko Nemzeti Parkot, ahol egy éjszakát töltöttünk szintén egy parkolóban. Itt meg kell említenem, hogy a trip záró akkordjaként életem legszörnyűbb túráját éltem át nyári sportcipőben, ahol helyenként derékig érő hóba süppedve tettünk meg fogalmam sincs mekkora távot. Nekem legalább 5 km-nek tűnt ez a 3-4 órás bukdácsolás, de az is lehet, hogy az 1 km-t sem haladtuk meg. 🙂 A túra után szinte meg sem álltunk Rovaniemi -ig, ahol elbúcsúztunk csodálatos lakóautónktól, majd átszálltunk a buszra ami Jyvaskyla-ig vitt bennünket. A többi Erasmus barátunk pedig már BBQ partival várt bennünket a mi kis Roninmaki lakótelepünkön.

Legfontosabbak:

• Van life – szuper király
  • Lakókocsis túrán nem tudsz minden nap fürdeni, de ha hideg van nem is akarsz 🙂
  • A rénszarvas burger jó
  • Lofoten a világ legszebb helye
  • Jávorszarvas nagyon aranyos, de inkább ne találkozzunk (főleg autóúton)
  • Északon nyáron is esik (eshet) a hó
  • Meleg víz, száraz ruha nagy kincs
  • Teázni  a tengerparton és közben nézni az éjféli napot >> megfizethetetlen!!
  • Indiánok vannak Lappföldön is. Ők a számi emberek.
  • Minden rénszarvas egy-egy számi ember tulajdona
  • Száradó halak mindenhol
  • Fjordok mindenhol
  • Függőágyat nem kell vinned magaddal mert nem lesz hová feltenni. Nincsenek fák 🙂
  • TEDD ezt utat a bakancslistádra!
  • Å – igen ez egy létező település neve

Sok szempontból életem legjobb utazása volt ez a körút, mindenkinek meleg szívvel ajánlom. A legjobb ha jól összeszokott barátok vagy család vág neki együtt a kalandnak. A további cikkeimben még találkozhattok részletesen kibontott részekkel.